مثلث طلایی آشپزخانه; طراحی استاندارد چیدمان آشپزخانه طبق مثلث کار

مثلث طلایی آشپزخانه

مثلث طلایی آشپزخانه که با نام مثلث کار آشپزخانه نیز شناخته میشود مثلثی فرضی میباشد که مطابق با آن جایگذاری سه عنصر اصلی هر آشپزخانه یعنی سینک ظرف شویی، گاز و یخچال بایستی به بهترین و ایده آل ترین شکل ممکن در کنار یکدیگر صورت پذیرد. در هنگام بازسازی آشپزخانه و کابینت سازی با رعایت مثلث طلایی در آشپزخانه دسترسی آسانی به این سه عنصر اصلی خواهیم داشت. در این آموزش کوتاه به بررسی بهترین جانمایی سینک، یخچال و اجاق گاز در با رعایت فاصله مناسب در انواع آشپزخانه های خطی، موازی و … میپردازیم.

پیش از ادامه بحث مثلث طلایی به اطلاع میرسانیم گروه بازسازی ساختمان سروچین آماده بازسازی منازل شما با بهترین کیفیت و مطابق با بودجه شما میباشد. اگر هرگونه سوالی دارید با کارشناسان ما در تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

برآورد هزینه بازسازی خانه، اطلاعات تماس جهت مشاوره بازسازی ساختمان و جدول برندهای پرفروش در پروژه‌های بازسازی

تخمین هزینه بازسازی ساختمان

تخمین هزینه ساخت کابینت

تماس با کارشناسان سروچین

مهندس منصور سیف الهی طرقی ۰۹۱۲۲۰۹۱۹۴۰

مهندس حسن سیف الهی طرقی ۰۹۳۰۲۰۹۱۹۲۰

مثلث طلایی آشپزخانه

به طور کلی مطابق با اصل مثلث طلایی جانمایی سه عنصر اجاق گاز، یخچال و سینک ظرف شویی باید به گونه ای باشد که محیط مثلث فرضی عددی بین ۴٫۸۰ تا ۶ متر باشد. به طور کلی هرچه اضلاع مثلث به عدد ۱٫۵ تا ۲ متر نزدیکتر باشند، فاصله این عناصر در محدوده مناسبتری قرار دارد.

مثلث کار در آشپزخانه

مثلث طلایی در آشپزخانه خطی

در اینگونه آشپزخانه ها بهترین حالت قرار گیری سینک مابین اجاق گاز و یخچال میباشد. بدینگونه گاز و یخچال در دورترین حالت نسبت به هم قرار دارند و اختلاف دمای آنها روی عملکرد یکدیگر اثرگذار نیست.

آشپزخانه خطی
مثلث طلایی در آشپزخانه خطی

مثلث طلایی در آشپزخانه موازی

در اینگونه آشپزخانه ها دوجداره موازی و جدا از هم داریم. حالت ایده آل در بدینگونه است که یخچال و سینک در یک طرف و گاز در جداره روبه رو قرار گرفته و تا حد ممکن وسط جداره جایگذاری شود.

آشپزخانه موازی

مثلث طلایی در آشپزخانه L شکل

در این نوع آشپزخانه بهتر است یخچال در انتهای یک بازو و گاز و سینک در بازوی دیگر قرار گیرند. همچنین سینک در فاصله نزدیکتری به یخچال باشد.

آشپزخانه L شکل

مثلث طلایی در آشپزخانه U شکل

در این نوع طراحی بهتر است هرکدام از عناصر روی یکی از بازوی های آشپزخانه قرار بگیرند. یخچال نیز مانند آشپزخانه G شکل در انتهای بازو جایگذاری شود.

آشپزخانه U شکل

مثلث طلایی در آشپزخانه G شکل

در اینگونه آشپزخانه ها همانطور که در تصویر میبینید بهترین حالت قرار گرفتن گاز روی یک بازو، سینک روی بازوی دیگر و یخچال نیز در راس G میباشد.

آشپزخانه G شکل
مثلث طلایی در آشپزخانه G شکل

مثلث طلایی در آشپزخانه با جزیره

در آشپزخانه های با جزیره نیز میتوان سینک و یخچال را کنار دیوار و اجاق گاز را روی جزیره قرار داد.

آشپزخانه با جزیره

بهترین محل یخچال در مثلث کار

جهت عملکرد بهتر یخچال، بایستی تا حد امکان به دور از گرما و رطوبت جانمایی شود. از این رو فاصله حداقلی یک متر تا اجاق گاز و سینک باید در هنگام طراحی آشپزخانه رعایت شود. علاوه بر این مورد یخچال معمولاٌ مکرراً توسط تمامی افراد خانواده مورد استفاده قرار میگیرد بنابراین نصب آن در ورودی آشپزخانه انتخاب مناسبی است.

بهترین محل اجاق گاز در مثلث کار

بهتر است در کنار اجاق گاز فضایی در حدود نیم متر برای صفحه کار موجود باشد. اینگونه براحتی میتوان کارهای مربوط به آشپزی را در کنار اجاق گاز انجام داد. همچنین نزدیک بودن محل گاز به محل نگهداری ظروف و قابلمه ها استفاده از آنها را آسانتر میکند.

بهترین محل سینک ظرفشویی در مثلث کار

بین سینک ظرفشویی و اجاق گاز بایستی حداقل ۱٫۵ متر فاصله باشد. این فاصله مانع پاشیدن قطرات آب بر روی گاز میشود. همچنین ظروف شسته شده در نتیجه بخارات پخت و پز مجدداً کثیف نمیشوند. نزدیکی به محل فاضلاب و کوتاه بودن لوله فاضلاب در جانمایی محل سینک اهمیت دارد.

نتیجه گیری

در این قسمت بهترین حالت مثلث طلایی آشپزخانه (مثلث کار آشپزخانه) برای انواع طراحی ها بیان شد. ولی بدلایل مختلف مانند وجود پنجره و … ممکن است نتوان دقیقاً مطابق اشکال بالا جایگذاری عناصر گاز، سینک و یخچال را انجام داد. در این موارد با خلاقیت میتوان حالتی مابین اشکال بالا ایجاد کرد و مثلث طلایی را با ابعاد استاندارد اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *