طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

دکوراسیون خانه ایرانی

طراحی دکوراسیون داخلی خانه ایرانی در کنار طراحی داخلی به سبک مدرن طرفداران زیادی دارد و امروزه بسیاری از ایرانی ها ترجیح میدهند در هنگام بازسازی ساختمان، با تلفیق طراحی داخلی به سبک سنتی ایرانی در کنار عناصر طراحی مدرن منازلی امروزی و خانه های ایرانی ساده و شیک، داشته باشند.. در این آموزش کوتاه مهمترین عناصر دکوراسیون منازل ایرانی ساده را بیان میکنیم که با اجرای آنها میتوانید زیبایی عناصر طراحی داخلی سنتی ایران را به خانه های خود اضافه کنید.

برآورد هزینه بازسازی خانه، اطلاعات تماس جهت مشاوره بازسازی ساختمان و جدول برندهای پرفروش در پروژه‌های بازسازی

تخمین هزینه بازسازی ساختمان

تخمین هزینه ساخت کابینت

تماس با کارشناسان سروچین

مهندس منصور سیف الهی طرقی ۰۹۱۲۲۰۹۱۹۴۰

مهندس حسن سیف الهی طرقی ۰۹۳۰۲۰۹۱۹۲۰

حتی اگر کسی سبک سنتی ایرانی را برای چیدمان منزل خود انتخاب نکند بسیار بعید است علاقه ای به این چیدمان منزل ایرانی نداشته باشد. حتی اگر آن شخص نیز وارد خانه ای با طراحی داخلی ایرانی شود در نگاه اول حس مثبتی نسبت به آن منزل دارد و آن مکان احساسی بدی را به او منتقل نمیکند. شاید دلیل آن علاوه بر زیبایی و ترکیب رنگ ها متنوع و جذاب، نفوذ آن به عمق وجود ما ایرانی ها باشد. حتی اگر سبک سنتی را برای طراحی داخلی خانه خود ترجیح ندهید، احتمالاً باز هم در آن آرامش دارید.

عناصر سبک سنتی ایرانی

طراحی و دکوراسیون خانه های ایرانی از گذشته تمایل زیادی به سبک های کلاسیک و سنتی البته با استفاده از المان های مخصوص به داشته است. استفاده از فرش های بزرگ با نقش و نگار فراوان، ظروف میناکاری بزرگ و … نشان دهنده این موضوع است. شاید اینگونه عناصر چندان مناسب آپارتمان های کوچک امروزی نباشند. ولی اکنون طراحان داخلی با تلفیق برخی عناصر معماری ایرانی و سبک های مدرن یا مینیمال خانه های گرم، زیبا و دلنشین در آپارتمان های امروزی طراحی میکنند.

سبک سنتی در ایران مربوط به دوره خاصی از تاریخ نیست. میتوانید کوراسیون منزل را با استفاده از عناصر مربوط به دوره شاه یا دوره قاجار و … بکار بگیرید. تمام این موارد را میتوان به نوعی طراحی دکوراسیون سنتی محسوب کرد.

ماهیت طراحی دکوراسیون به سبک سنتی استفاده از رنگ ها گرم است. پس باید با استفاده از رنگ های گرم حس دعوت کنندگی به محیط منتقل شود.

بسیاری از عناصر معماری سنتی ایران از سماوری که گوشه اتاق گذاشته میشد تا پشتی هایی که برای نشیمن گذاشته میشدند نشان دهنده پذیرا بودن محیط بوده و در جهت ایجاد محیطی گرم، راحت و صمیمی در نظر گرفته میشدند.

تقارن و هارمونی پر جنب و جوش در طراحی سنتی منزل اهمیت زیادی دارد. رنگ دیوارها را تا جای ممکن ساده بوده ولی رنگ وسایل پرحرارت و پر جنب و جوش میباشد.

انواع ملیله روی پرده و یا گلدوزی روی کوسن از عناصر سبک سنتی ایرانی است. از اشکال هندسی منظم استفاده نکنید. از عکس های طبیعت استفاده کنید. میتوانید از انواع عتیقه ها در گوشه های منزل استفاده کنید.

رنگ دیوار آشپزخانه میتوانید سبز ملایم باشد. البته دست شما برای انتخاب رنگ های دیگر نیز باز است.

نمونه تصاویر طراحی دکوراسیون خانه به سبک ایرانی


طراحی نشیمن به سبک ایرانی

طراحی اتاق نشیمن به سبک سنتی ایرانی

استفاده از هرکونه متریالی که به گرمی فضا کمک کند میتواند در طراحی خانه به سبک ایرنی موثر باشد. در این منزل کف ساختمان با پارکت پوشیده شده است. کفپوش پارکت باعث گرما بخشیدن و راحتی بیشتر در خانه میشود. همچنین از فرش هایی با طرح سنتی ایرانی استفاده شده است.


خانه سنتی ایرانی

استفاده از کوسن های دستباف و سنتی

استفاده از کوسن ها دستباف و فرش ها دستباف یکی از مظاهر سنتی منازل ایران است. مبل های چوبی ساده و استفاده از تصاویر طبیعی را فراموش نکنید.

شما میتوانید کوسن های بسیار زیبا را در سبک سنتی خودتان درست کنید کافیست آموزش دوخت کوسن را در مجموعه ایران تی اس ام بخوانید.


نور در خانه های ایرانی

نور در خانه های ایرانی

نور طبیعی همیشه یکی از عناصر مهم در دکوراسیون خانه سنتی ایران بوده است. رقص تابش های نور در میان عناصر دکوراتیو باعث روشنی فضا و گرمی بخشیدن به محیط میشود. تا جایی که ممکن است از پرده های ضخیم استفاده نکنید. در صورت امکان پرده را کنار بزنید تا نور طبیعی وارد شود. نور باعث افزایش انرژی مثبت و از بین رفتن انرژی های منفی میشود.


آجر دکوراتیو

آجر دکوراتیو

آجرهای قدیمی و سنتی یه از نشانه های خانه های سنتی ایرانی است. امروزه انواع دیوارپوش ها با طرح آجرهای دکوراتیو و نصب بسیار آسان در بازار موجود است. تزئین یکی از دیوارهای خانه با آجرهای دکوراتیو گزینه ای زیبا برای طراحی خانه ایرانی است.


رنگ قرمز در خانه ایرانی

رنگ های گرم نماد طراحی ایرانی

استفاده ار رنگ های گرم بویژه رنگ قرمز را در چیدمان منزل ایرانی فراموش نکنید. رنگ قرمز ایجاد کننده انرژی است و یادآور روزهای گرم و صمیمی میباشد. البته برای استفاده از رنگ قرمز لازک است کمی جرأت به خرج دهید. زیرا اگر بسیار غالب باشد فضا دچار آشفتگی خواهد شد. اما با استفاده از ترکیب رنگ های مناسب نتیجه کار بینظیر خواهد شد. از رنگ هایی مانند کرم، قهواه ای، طوسی و مشکی در کنار رنگ قرمز استفاده کنید.


گیاهان در دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

طراحی داخلی با انواع گل و گیاه

انواع گل و گیاه عناصر جدایی ناپذیر خانه های ایرانی هستند. میتوانید از انواع گلدان های آپارتمانی جهت زیبایی دکوراسیون داخلی استفاده کنید. گیاهان علاوه بر بخشیدن انرژی های مثبت به فضا باعث تصفیه هوای خانه نیز میشوند. علاوه بر آن وسایل چندان گرانی نیستند. فقط کافیست کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید.

انواع گل و گیاه عناصر جدایی ناپذیر خانه های ایرانی هستند. میتوانید از انواع گلدان های آپارتمانی جهت زیبایی دکوراسیون داخلی استفاده کنید. گیاهان علاوه بر بخشیدن انرژی های مثبت به فضا باعث تصفیه هوای خانه نیز میشوند. علاوه بر آن وسایل چندان گرانی نیستند. فقط کافیست کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید.


دکوراسیون منزل سنتی

بشقاب های تزئینی و قدیمی

استفاده از چانکی بافتنی حس گرمی بی نظیری به فضا میدهد. علاوه بر آن از انواع المان های سنتی ایرانی استفاده کنید. احتمالاً بسیاری از ما انواع پشقاب های قدیمی را که از بزرگترها به یادگار گرفته ایم را در خانه داریم. هیچ چیز مانند یک کاسه زیبای قدیمی حسی از گذشته را در فضا ایجاد نمیکند.


طراحی دکوراسیون خانه ایرانی تابلو فرش

تزئین دیوار با قالیچه، گلیم، تابلو فرش

فرش ها همیشه یکی از برترین نشانه های هویت فرهنگ ایرانی است. از گذشته برای ایجاد فضایی گرم و صمیمی، در خانه های ایرانی از انواع فرش، قالیچه و گلیم استفاده شده است. اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان نام ایران یادآور فرش های زیبا و نفس میباشد. از انواع قالیچه و گلیم جهت تزئین دیوار ها استفاده کنید. تابلو فرش نیز برای دکوراسیون های به سبک کمی مدرن تر گزینه مناسبی است.


ظروف مینا کاری شده

انواع بشقاب ها، کاسه ها و ظروف میناکاری شده از نمادهای سنتی خانه های ایرانی هستند. اگر تصمیم به طراحی دکوراسیون خانه به سبک ایرانی را دارید از استفاده از آنها غافل نشوید. ظروف سنتی ایرانی علاوه بر نقش تزئینی میتوانند در هنگام مهمانی ها به کاربردهای مختلف داشته باشند.


نقاشی ایرانی در طراحی داخلی

نقاشی های ایرانی

یکی دیگر از نمادهای سنتی در طراحی خانه ایرانی، تابلوهای خاتم کاری شده و میناتور میباشد. این تابلوها میتواند تصاویر مربوط به نبردهای حماسی شاهنامه و یا دیگر تصاویر تاریخ ایران باشد. استفاده از این نقاشی ها جهت زنده کردن فرهنگ ایرانی و یا تاریخ حماسی ایران در خانه شما بسیار مناسب است.


دکوراسیون ایرانی با شمسه ها

دکوراسیون خانه ایرانی با شمسه ها و گره ها

شمسه از قرینه سازی و تقارن یک طرح کوچک روی سطحی گسترده تر ایجاد میشوند. اینگونه طراحی یکی از روش ها های سنتی ساخت انواع وسایل دکوراتیو در ایران است که امروزه طرفداران زیادی جهت تزئین دیوار به سبک سنتی دارد.


پارچه دست دوز در طراحی منزل ایرانی

پارچه های دست دوز ایرانی

پته، ترمه و … انواع پارچه های ایرانی هستند. میتوانید از آنها جهت تزئین دیوار، کف، مبلمان و …. استفاده کنید. حتی میتوانید با آنها کوسن های سنتی و بسیار زیبا بدوزید.


دکوراسیون منزل ایرانی ساده

رقص نور را در خانه ایرانی با وسایلی ساده و ارزان ببینید.

طراحی خانه ایرانی ساده و شیک
طراحی خانه ایرانی ساده و شیک

تصاویر خانه سبز ایرانی با ترکیب رنگ های گرم و زیبا

خانه سنتی ایرانی
خانه سنتی ایرانی
خانه سبز ایرانی 2
خانه سبز ایرانی
خانه رنگی ایرانی
خانه رنگی ایرانی

منازلی که با عناصر سنتی ایرانی طراحی میشوند، گرمی و حس دعوت کنندگی فراوانی در فضای خود دارند. این گرما باعث ایجاد آرامش در فضا شده و انسان از صرف بیشترین زمان خود در آن خسته نمیشود.

پر تکرارترین اشتباه در دکوراسیون ایرانی

یکی از بزرگترین چالش‌ها در طراحی دکوراسیون این است که ما نمی‌دانیم چه رنگ مبلمان با چه ابعادی با چه چیدمانی، مناسب فضاهای کوچک است و عموماً در این مورد اشتباه می‌کنیم. اگر این سؤال، ذهن شما را هم درگیر کرده و فضای چیدمان شما، فضای کوچکی است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دکوراسیون خانه ایرانی

بزرگ‌ترین اشتباه در چیدمان دکوراسیون داخلی با توجه به تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، این است که عناصر و المان‌هایی که در کنار هم چیده می‌شوند، هیچ ارتباطی با یکدیگر و همچنین فضای مورد نظر، ندارند.
همچنین لوازمی که در این فضا چیدمان شده‌اند، بیشتر از حد مجاز هستند. شما اصلاً برای چیدمان فضایی که حدوداً ۴ در ۸ متر است، اجازه ندارید دو فضای بزرگ نشیمن و پذیرایی را با هم ترکیب کنید. زیرا خود قسمت پذیرایی منزل، فضای بزرگی را می‌طلبد و اولین ایراد این است که ما در اینجا پذیرایی را به سمت اتاق خواب ها برده‌ایم و اصلاً فضا گنجایش دو بخش به این شکل را ندارد. پس اولین اشکال این است که بیش از حد مجاز در فضا، لوازم چیدمان شده است.

خانه ساده ایرانی

اشکال دیگری که در تصویر دیگری از خانه مشاهده می‌کنید، این است که قسمتی از آشپزخانه، کاملاً با سبک مدرن، دیزاین شده است. همچنین مبلمانی در مقابل آشپزخانه وجود دارد که آن هم با سبک مدرن دیزاین شده است. اگر مجدداً به تصویر قبل دقت کنید، می‌بینید که یک مبلمان کلاسیک در فضا قرار گرفته که از نظر قدمت، ارتباطی به سبک مدرن مبلمان دیگر ندارد واگر شما تمایل دارید که سبک مدرن و کلاسیک مبل‌ها را با هم ترکیب کنید، باید از نظر قدمت و سن ساخت، به یکدیگر بیایند.
از این مسئله که بگذریم، اگر اصلاً حالتی را در نظر بگیریم که قدمت مبلمانمان هم با هم هماهنگی داشته باشد، باز هم گنجایش فضای ما به حد کافی نیست. حال اگر بخواهید بدانید که راهکار چیست؟ باید بگوییم که اگر در تصویر زیر مشاهده کنید، می‌بینید که مبلمان با خط و خطوط مشخص در کنار بوفه قرار گرفته و بوفه در جایی واقع شده که فقط مثل این است که باید قرار می‌گرفته و هیچ کاربردی ندارد. مثل این است که ما مقداری وسایل اضافه داریم و می‌خواهیم آن‌ها را در جایی دپو کنیم. اتفاق که برای این دکوراسیون افتاده است، دقیقاً مصداق همین موضوع است.

خانه های مدرن ایرانی 1

به تصویر بالا دقت کنید. سه لیوان را مشاهده می‌کنید. اگر ما این لیوان‌ها را فضایی که در اختیار داریم در نظر بگیریم و میزان آبی که درون لیوان‌ها ریخته شده را لوازم و دکوراسیونی در نظر بگیریم که مجاز هستیم، استفاده کنیم، عکس شماره یک یا همان لیوان اول، به ما نشان می‌دهد، فضایی داریم که خالی است و ما از آن استفاده نکرده‌ایم. لیوان شماره دو نشان می‌دهد که ما از همه ظرفیت فضای خود استفاده نکرده‌ایم که خب این هم بد است. در واقع ما فضایی داشته‌ایم که می‌توانستیم آن را به دو یا سه فضا تقسیم کنیم و باقی مانده آن خالی است. لیوان شماره سه هم دارد نشان می‌دهد که ما از فضا به طور متناسب استفاده کرده‌ایم. یعنی نه آنقدر زیاد که لیوان سرریز ود و نه کمتر از حد معقول، لوازم چیده شده است.
تصویر لیوان سمت راست هم دارد به ما دقیقاً حالتی را نشان می‌دهد که مانند دکوراسیون مورد بحثمان است. بنابراین می‌بینید که ما لیوانی داشته‌ایم و بیش از حد معمول در آن آب ریخته‌ایم. بنابراین قطعاً سرازیر می‌شود و فضا کیفیتی که باید داشته باشد را ندارد و نیاز ما را نیز برطرف نخواهد کرد. از این رو در نهایت نمی‌توانیم یک دکوراسیون حرفه‌ای داشته باشیم. تا به اینجای کار ایرادها را بررسی کردیم؛ حال بیایید به سراغ راهکار برویم.

دکوراسیون منزل ایرانی ساده

خانه های مدرن ایرانی

در تصویر بالا دو پلن را مشاهده می‌کنید که تقریباً ابعاد و اندازه مشابهی دارند و می‌توان گفت هم اندازه با دکوراسیونی است که مورد بحث ما قرار گرفته بود. در تصویر سمت راست فضا کمی رسمی‌تر است که احتمالاً با توجه به نیاز و تعداد مهمان‌ها به این شکل چیدمان شده است. در تصویر سمت راست یک ست کامل مبلمان را آورده‌ایم و از آنجایی که معمولاً ست‌ها ۸ نفره هستند، ما پیشنهاد سمت چپ را هم برای این فضا ارائه کرده‌ایم.
اما مهمترین نکته در این تصاویر این است که در هر دو یک فضا، یک نشیمن و یک فضای ناهار خوری در نظر گرفته شده است. یعنی ما کلاً دو فضا داریم که یکی از آن‌ها اختصاص پیدا کرده است به نشیمن و دیگری اختصاص پیدا کرده است به ناهار خوری. یعنی اصلاً ما در این فضا نمی‌توانیم دو فضای نشیمن و پذیرایی را درست کنیم.

دکوراسیون خانه های کوچک با وسایل ساده

حال اگر دوباره به تصویر اول باز گردیم می‌بینیم که دیوار مشخص شده در تصویر، اختصاص دارد به تلویزیون ما و رو به روی آن فضایی است که اختصاص دارد به نشیمن گاه ما. حال ممکن است مبلمان به شکل ال باشد و یا یک ست کامل و تا مرز آبی رنگ، می‌تواند ادامه پیدا کند. از طرفی سمت راست تصویر که اختصاص دارد به فضای آشپزخان را ما اختصاص می‌دهیم به فضای ناهار خوری Dining Room. بنابراین این حالت، بهترین خروجی است که می‌توانیم از فضای موجود، بگیریم.
البته باز هم دیوارهای خالی داریم که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم برای جانمایی کنسول‌های کمدی که بتوانند سرویس بدهند به فضای ما و منطقه ناهارخوری کاملی را برایمان ایجاد کنند.
توجه داشته باشید که اگر حتی مهمانان زیاد یا رفت و آمد بسیار هم دارید، نیاز به ایجاد فضایی که شبیه به انباری باشد، نخواهید داشت. زیرا اینگونه به نظر می‌رسد که می‌خواسته‌اید یک سری لوازم را به زور در کنج یک منطقه به عنوان پذیرایی بگنجانید و ابهت این قسمت را از بین ببرید و فضایی با کیفیت بسیار پایین را ارائه کنید.

در این مقاله به برخی از مهمترین عناصر دکوراسیون خانه ایرانی پرداختیم. بسیار خوشحال خواهیم شد که شما عزیزان دیگر عناصر هویت ایرانی را با ما در میان بگذارید. در بخش دیدگاه ها با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *