نکات مهم در طراحی داخلی رستوران; نمونه‌کار رستوران سنتی و مدرن

طراحی رستوران و دکوراسیون داخلی آن تاثیر بسزایی در جذب مشتری و افزایش فروش شما دارد. حتماً برای شما نیز پیش آمده است که وارد رستورانی شده و به محض ورود بدلیل طراحی داخلی محیط، نورپردازی صحیح و دیگر عوامل مجذوب آنجا شده‌اید.گاهی تاثیر نگاه اول حتی بر داوری شما نسبت به کیفیت غذا نیز تاثیرگذار است.

اگر شما نیز صاحب رستوران هستید حتماً ایجاد چنین فضاهایی برای افراد رویای شماست. ولی بهتر است در بدانید که طراحی زیبا از نظر ظاهری فقط نوک کوه یخ است. بسیاری عوامل در طراحی رستوران وجود دارد که متاسفانه توجه کافی به آنها نمیشود. در این مطلب میخواهیم به بررسی تاثیر رنگ، نورپردازی و عملکرد کلی رستوران که عواملی بسیار مهم در طراحی رستوران و موفقیت آن هستند، بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه: طراحی دکوراسیون داخلی را بخوانید و با انواع سبک های معماری داخلی آشنا شوید.

امروزه بازسازی و طراحی داخلی رستوران بسیار پیشرفت کرده و جزئیات بسیار در آن در نظر گرفته میشود. رستوران های موفق، مشتری های خود را به طور دقیق میشناسند و رستوران را بر اساس نیازها و سلایق آنها طراحی میکنند.

طراحی کافه رستوران طنجه
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: داکت اسپلیت، پکیج، اسکلت بتنی
مکان: اصفهان، مصلی
ساحت زیربنا: ۳۴۲ متر‌مربع
زمان: ۱۳۹۷

رنگ

رنگ یک ابزار قدرتمند برای تاثیر در رفتار مشتری است. در طراحی داخلی رستوران، رنگها را می توان با توجه به تأثیر آن بر اشتها به سه قسمت تقسیم کرد: محرک های قوی ، محرک های ملایم و سرکوب کننده ها.

رنگ های محرک قوی اشتها

تعجب نکنید اگر بسیاری از رستوران ها از رنگ قرمز یا سایه هایی از در طراحی دکوراسیون استفاده میکنند. این یک موضوع ثابت شده است که رنگ قرمز یکی از قویترین محرک های افزایش اشتهاست. قرمز یادآور روزهایی است که اجداد ما شکارچی بودند. رنگ قرمز روشن معمولاً یادآور میوه ها و سبزیجات پر انرژی و حاوی قند است.

نارنجی و زرد نیز محرک اشتها هستند. رنگ زرد با شادی همراه است ، که خود به نوعی افزایش دهنده اشتهاست. بنابراین وقتی رنگ زرد را مشاهده می کنید ، مغز شما در انتظار غذایی میشود و سروتونین ترشح می کند.

رنگ در طراحی رستوران
تاثیر رنگ ها بر اشتها

از طرف دیگر، نارنجی احساس گرما و راحتی ایجاد می کند. این امر خود باعث غذای راحت و بیشتر میشود.

رنگ های محرک ملایم اشتها

رنگ در طراحی رستوران 1
تاثیر رنگ ها بر اشتها

رنگ سبز نوعی تحریک کننده ملایم اشتهاست. برخی میگویند سبز محرکی قوی است زیرا بسیاری از سبزیجات و میوه ها هستند. این گفته نیز تا حدی صحیح است. با این حال غذاهای سبز معمولاً فیبر فراوان دارند ولی میوه های رنگارنگ حاوی مقادیر زیادی قند هستند و انرژی زیادی دارند. همچنین رنگ سبز شادی بخش است

رنگ های سرکوب کننده اشتها

رنگ در طراحی رستوران 2
تاثیر رنگ ها بر اشتها

در نهایت ، رنگهای مشکی ، قهوه ای ، بنفش و آبی در طبیعت وجود دارند ولی معمولاً نه به شکل غذا! از گذشته های دور رنگهای آبی ، سیاه و بنفش یادآور غذاهای مسموم و یا سمی بوده‌اند. این واکنش مغز نیز مانند احساسمان به رنگ های قرمز ، نارنجی و زرد از گذشته باقی مانده است.

امروزه بازسازی و طراحی داخلی رستوران بسیار پیشرفت کرده و جزئیات بسیار در آن در نظر گرفته میشود. رستوران های موفق، مشتری های خود را به طور دقیق میشناسند و رستوران را بر اساس نیازها و سلایق آنها طراحی میکنند.

طراحی رستوران سوپ چی
مکان: تهران
زمان: ۱۳۹۹

نورپردازی

همانطورر که بیان شده رنگ ها در طراحی رستوران بیان کننده مفاهیم فراوانی هستند، ولی باید بدانید که رنگ ها بدون نورپردازی مناسب نمیتوانند مفهوم خود را انتقال دهند. آنها برای دیده شدن به نورپردازی زیبا نیاز دارند.

انواع سبک ها در نورپردازی رستوران

بر اساس هدف ها و نیازمان سه نوع اصلی در طراحی نورپردازی رستوران ها وجود دارد.

طراحی رستوران تهروچی
زمان: ۱۳۹۷

نورپردازی محیطی

همانطور که از نامش پیداست وظیفه این نوع نورپردازی ایجاد روشنایی کافی در محیط جهت انجام امور روزانه است. در این نوع نورپردازی نور کم ، فضایی صمیمی و مجلل ایجاد می کند ، به ویژه در بارها و سالن های استراحت یک رستوران ، جایی که مشتریان بیشتر تمایل دارند به هم نزدیک شوند.

از طرف دیگر نورپردازی با روشنایی زیاد محیطی سرزنده و سریع ایجاد میکند. این نوع نورپردازی برای انواع فست فود ها مناسب است.

طراحی بام باغ هتل وندا کاشان
مساحت: ۲۳۸ متر مربع
سال طراحی: ۱۴۰۰

نورپردازی موضعی

از این نوع نورپردازی برای تاکید بر روی موضوع خاصی استفاده میشود. مانند خواندن منو، مشاهده میز با وضوح کامل یا روند کار و آشپزی در آشپزخانه. اگر در رستورانی نور کم است میتوان با یک نور ویژه بر روی بار سالاد تاکید بیشتری بر آن داشت.

نورپردازی تزئینی

این نوع نورپردازی بیشتر برای تاکید بر عناصر خاص دکوری ایجاد میشود. برای مثال جلوه بخشیدن به انواع نقاشی ها، مجسمه ها و عناصر خاص.

نورپردازی تزئینی
نورپردازی تزئینی; تاکید بر درختی در مرکز فن‌آوری لندن

چگونه توسط نورپردازی اتمسفر زیبایی در رستوران خلق کنیم؟

یک رستوران مجلل در زمان شام باید دارای نور گرم و با شدت کم باشد. این طراحی باعث ایجاد فضایی آرام ، صمیمی و گرم می شود. با میتوانید به جای آنکه نور را مستقیم از سقف بتابانید، دیوار را نورپردازی کنید. با این کار فضایی دلپذیر ایجاد میشود. جهت بزرگتر به نظر رسیدن فضا لامپ های قویتر را به طور مساوی در فضا تقسیم کنید.

کمی استفاده از نورهای زنگی زیباست. اما زیاده روی نکنید، با این کار ممکن است رستوران شبیه به یک کلوپ شبانه به نظر برسد.

تاثیر نورپردازی بر نحوه غذا خوردن افراد

همانطور که بیان شد نور زیاد باعث تسریع در روند کار میشود. برای مثال اگر فست فود دارید و در هنگام نهار رستوران شلوغ است میتوانید با افزایش نور، روند غذاخوری و رفت و آمد را سرعت ببخشید.

از طرف دیگر نور زیاد در فست میتواند باعث تحریک اشتها شده و موجب شود افراد بیشتر از آنچا میخواهند غذا بخورند.

همچنین ، نور کم و گرم در یک مکان مجلل فضایی آرامش بخش و راحت ایجاد می کند ، باعث میشود مشتریان کمی درنگ کرده و احتمال سفارش دسر ، قهوه یا یک لیوان نوشیدنی اضافی را افزایش می دهد. این مورد در هنگام شب که ساعات آرامش و استراحت است بسیار موثر میباشد.

کافه رستوران سیگنیچر
مکان: اصفهان
سال طراحی: ۱۳۹۹

عملکرد کلی رستوران

به عنوان اولین نکته بسیار حائز اهمیت است که تصویر واضحی از مشتریان هدف خود داشته باشید. رستوران دارن با تجربه برای همه افراد غذا تهیه نمیکنند، بلکه مشتریان هدف خود را شناخته و بنا بر سلیقه آنها پیش میروند. بنا بر گفته جو سامپسون طراحی خلاق رستوران در استادیو Blacksheep :

چگونه مشتری را جذب میکنیم و چگونه تجربه شگفت انگیزی برای او ایجاد میکنیم؟ و در نهایت چه چیزی باعث بازگشت افراد میشود؟

با توجه به این نکته ، می توانید برند خود را بر اساس درک مشتریان و تجربه ای که رستوران شما برای آنها ایجاد می کند ، طراحی و اجرا کنید.

داستانی در پس زمینه طراحی رستوران شما

تام استروتر بنیانگذار و مدیر خلاق شرکت طراحی داخلی Fabled Studio است. او میگوید که در شروع طراحی رستوران به دو نکته توجه می کند.

اول مفهوم و قصه نهفته در طراحی “اهمیت دارد یک روایت داستانی در طرح وجود داشته باشد و محیط رستوران ارائه دهنده قصه ای از خود به افراد باشد. اطمینان حاصل شود که تمام جزئیات برای هدفی ایجاد شده‌اند، بدون اضافه گویی.”

به عنوان مثال ، طراح معروف استروتر در طراحی رستوران مارگو در کاون گاردن ، غذاهای خوش طعم ایتالیایی را از توسط صنایع دستی و سنت های ایتالیایی محبوب، مانند کفپوش پالادیان ، ارائه کرد. اکسسوری های مسی نیز یادآور تابه های مسی “نونا” (به ایتالیایی “مادربزرگ”) بود که در پخت ماکارونی استفاده میکردند.

اکسسوری های مسی
اشاره به تابه های نونا توسط اکسسوری های استفاده شده در طراحی رستوران نانو – Image: The Spaces

جیم سالیوان از گروه مروارید تأکید دارد که شناخت بهتر علائق خود در موفقیت رستوران تاثیر بسیار دارد. او معتعد است “رستوران ها بدلیل بهران هویت شکست میخورند. آنها نمیدانند که هستند و چه میخواهند”

در مورد ترندهای روز چطور؟ سمپسون معتقد است به جای پیروی از آنها باید آنها را ایجاد کرد. “جستجو برای ترندها براساس آنچه هم اکنون وجود دارد انجام نمیشود. زیرا ممکن است آنها تا زمان پایان یافتن طراحی و بازسازی رستوران ما تمام شده و یا تغییر یافته باشند. ما یک قدم جلوتر حرکت میکنیم تا سود بلند مدتی داشته باشیم.”

قسمت پنهان طراحی داخلی رستوران: عملکرد

استروتر سوالات مهمی مطرح میکند. “مهمان ها چگونه و از چه طریقی به رستوران می آیند؟ چرخه سفارش و تحویل غذا چگونه است؟ اگر عملکرد یک رستوران صحیح نباشد، مهم نیست که طراحی چقدر زیباست. موفق نخواهد شد! “

سمپسون معتقد است “موقعیت همه عناصر از فضای گردش تا چیدمان صندلی ها و بار رستوران مهم است. اگر مشتری نمیتواند براحتی نوشیدنی سفارش دهد و یا غذا سرد به او تحویل داده شده است طراحی زیبا تاثیری در از دست رفتن مشتری ندارد.”

چند نکته زیر را همیشه در نظر داشته باشید.

به طور کلی میتوان گفت که فضای غذاخوری ببهتر است در حدود ۶۰% فضا را به خود اختصاص دهد و آشپزخانه، انبار و سرویس های بهداشتی در حدود ۴۰%.

میزها باید طوری چیده شوند فضای کافی برای جابجایی و حرکت راحت وجود داشته باشد. اگر در حال افتاح یک رستوران هستید در حدود ۲ متر مربع برای هر نفر مناسب است، البته اگر رستوران شما فست فود میباشد، ۱ متر مربع کفایت میکند.

لازم است که کارکنان رستوران به راحتی دیده شوند و دردسترس باشند. مشتری ها باید به راحتی به آنها دسترسی داشته و خواسته های خود را بیان کنند. البته باید بین طراحی با فضای باز و دردسترس بودن کارکنان تعادل مناسب برقرار شود.

سرویس های بهداشتی باید به راحتی دردسترس باشند. زیرا پرسش در باره محل آنها ممکن است برای برخی دلپذیر نباشد. اگر آنها درپشت دیوارها هستند از علائمی که براحتی قابل مشاهده هستند استفاده کنید. سرویس های بهداشتی را نزدیک آشپزخانه قرار ندهید. زیرا هرچقدر هم که آشپزخانه تمیز باشد ناخودآگاه تاثیر منفی در ذهن افراد میگذارد.

نورپردازی علاوه بر زیبایی باید از جهات دیگر نیز بررسی شود. نورپردازی باید ایمن و با حداقل هزینه تعمیر و نگهداری باشد. همچنین باید مطابق با استانداردها بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد.

سرعت در خدمات رسانی به مشتری بسیار مهم است. اگر ورودی بزرگی دارید یک میز خوشامدگویی در کنار ورودی قرار دهید. البته محل این میز باید در کنار باشد به طوری که مزاحمتی برای افرادی که قصد خروج دارند ایجاد نکند.

محیط

همه رستوران ها تلاش میکنند تا به محظ ورود افراد تاثیر مثبتی در ذهن آنها بگذارند. برای مثال شما در رستوران وینستونِ کوه کیسکو از در پشتی وارد شده و ازکنار آشپزخانه که با دیوار شیشه ای جدا شده و انواع شیرینی ها و نان ها در ویترین آن قرار دارد، عبور میکنید. این نکته یادآور تمامی غذاهای خوشمزه ای است که انتظار شما را میکشند.

صندلی های نرم و راحت، موسیقی ملایم، چراغ های کم نور و رنگ های گرم افراد را به نشستن طولانی، استراحت و آرامش بیشتر دعوت میکند. بنابراین شما میتوانید با برخی میزها که قرار است مشتری ها را زمان بیشتری نگهدارند، داشته باشید.

احتمالاً دیده‌اید که صندلی های فست فود ها آنچنان دنج و راحت نیستند. این مسئله کاملاً عادی است و علت آن نیز از نام آنها مشخص است. فست فود!

طراحی رستوران با تیم طراحی سروچین

در پایان یادآور میشویم که شرکت طراحی داخلی سروچین، آماده طراحی داخلی رستوران با توجه به نوع نیاز شما عزیزان میباشد. در صورت نیاز با ما در تماس باشید.

برآورد هزینه بازسازی خانه، اطلاعات تماس جهت مشاوره بازسازی ساختمان و جدول برندهای پرفروش در پروژه‌های بازسازی

تخمین هزینه بازسازی ساختمان

تخمین هزینه ساخت کابینت

تماس با کارشناسان سروچین

مهندس منصور سیف الهی طرقی ۰۹۱۲۲۰۹۱۹۴۰

مهندس حسن سیف الهی طرقی ۰۹۳۰۲۰۹۱۹۲۰

منابع: fohlio part1 , part3 , part5

2 دیدگاه برای “نکات مهم در طراحی داخلی رستوران; نمونه‌کار رستوران سنتی و مدرن

  1. Eric گفته:

    نمونه کارهای طراحی رستوران تون خیلی عالس هست. من یک باغ رستوران دارم و میخوام طراحیش به بهترین صورت انجام بشه. شما نمونه کارهای طراحی باغ رستوران هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *